obrázek neuronu

8 pravidel pro vznik nových mozkových buněk

Podle posledních poznatků lidský mozek obsahuje kolem 85 miliard nervových buněk (neuronů). Je všeobecně známý fakt, že během života postupně dochází k ubývání mozkových buněk (k ubývání mozkových buněk začíná docházet přibližně kolem třicátého roku).

Informace, která už tak známá není, je fakt, že v průběhu života si náš mozek také vytváří nové mozkové buňky. Ano, vážně náš mozek si dokáže vytvářet sám nové mozkové buňky a tento jev se nazývá neurogeneze.

Náš mozek se skládá z mnoha částí (tedy k tvorbě nových mozkových buněk nedochází bohužel ve všech částech). My se budeme věnovat části mozku, která se nazývá hipokampus a je to právě ta část mozku, u které dochází k tvorbě nových mozkových buněk.

Podle posledních odhadů dochází v hipokampu k tvorbě přibližně 700 nových mozkových buněk denně.

Na první pohled to nevypadá na velké množství, ale tvorba nových neuronů je pro nás velice důležitá. Nové neurony jsou důležité především pro ovlivnění naší nálady. Přesněji: pokud se zastaví tvorba nových mozkových buněk, začne se u nás dostavovat deprese.

Tvorba nových mozkových buněk je také velice důležitá u procesu učení a paměti (poznávání určitých míst, orientace v prostoru, zhoršená kvalita vzpomínek...).

Z nedávných vědeckých výzkumů bylo zjištěno, že tvorbu nových mozkových buněk můžeme i my sami ovlivnit. A které činnosti pomáhají zvyšovat produkci nových mozkových buněk?

Produkci nových neuronů zvyšuje:

učení
sex
trénink kognitivních funkcí
mnemotechniky (paměťové paláce, metoda příběhu...)
tělesna aktivita (velice výrazný vliv)
strava (rovnoměrné stravování, delší pauzy mezi jídlem...)
vitamín P (flavonoidy)
omega-3 mastné kyseliny (velice dobře také působí proti depresím)


Produkci nových neuronů snižuje:

stres
deprese
nedostatek spánku
strava bohatá na nasycené tuky
alkohol
drogy
přibývající věk (i s přibývajícím věkem neurogeneze stále probíhá, ale zpomaluje se)


Zajímavé je, že některé léky proti rakovině dočasně mohou zastavit produkci nových neuronů a lidi poté trpí depresemi, i když se vyléčili z rakoviny. Jakmile je však tvorba nových mozkových buněk zase obnovena, deprese odezní.

Můžeme tedy s největší pravděpodobností tvrdit, že tvorba nových mozkových buněk probíhá u zdravých lidí přirozeně. Můžeme však sami ovlivnit (na základě výše popsaných informací), zda tvorbu nových mozkových buněk podpoříme nebo ji naopak zpomalíme.

Znáte 9 snadných tipů k lepší paměti ? >> Odhalte je zde <<

Zanechte komentář:

(4) komentáře

Aleš

už od dětství víme že zdraví životní styl nám pomáhá a už je to potvrzeno i vědecky

Odpovědět
    Václav Posolda

    Vědě to někdy déle trvá… než našemu obyčejnému („selskému“) rozumu :)

    Odpovědět
Jiří

Tak si na to připijeme,na zdravý životní styl a na Vaše zdraví!

Odpovědět
    Václav Posolda

    I na Vaše zdraví :)

    Odpovědět
Přidejte odpověď

Zanechte komentář: