student má mnoho učení a drží se za hlavu protože toho má už dost

PROČ CHODÍME NERADI DO ŠKOLY?

Položili jste si někdy otázku: proč se ze studenta, který se jako malý těšil do školy, stane během několika roků někdo, kdo začne školu nenávidět?

Školský systém je kritizován mnoha odborníky a psychology po celém světě, ale stále se ve školách nic moc nemění. Však proč taky, když funguje stejně už několik století? 

Připravují školy dostatečně studenty na dnešní dobu? Nebo se stále ve školách studenti učí věci, které byly potřebné dříve, ale v dnešní době už nemají žádný význam? Máte také pocit, že jste se ve škole učili věci, které jsou pro vás úplně zbytečné?

Pokud člověk není chemik, z největší pravděpodobností nebude v životě nikdy potřebovat periodickou tabulku prvků. Potřebuje člověk v životě vůbec vědět, jak má počítat logaritmy? A povinná četba knížky Babička může být pro někoho pěkná záležitost, ale nebyla by četba knihy, která se zabývá tématem kritického myšlení pro studenty užitečnější?

Je pěkné vědět, co jsou okvětní a kališní lístky, ale ještě jsem neviděl v žádné nabídce práce, že zaměstnavatel požaduje, tyto znalosti. Kolikrát, když jsem se ucházel o práci, jsem si chtěl u pohovoru popovídat o okvětních lístcích, ale zatím se mě na to ještě nikdo nezeptal... Spíše než znalosti o květinách, se po lidech v dnešní době požaduje znalosti cizích jazyků, umění jednat s lidmi, organizační schopnosti...

Mám v sobě sice také určitý pocit, že některé věci by měl každý student znát, ale na druhou stranu se sám sebe ptám, proč, když jejich znalost v životě neuplatní?

Nesoustředěnost na školu a na učení

Mnoho studentů nedokáže ve škole při výkladu učitele udržet delší dobu pozornost. Jsou dva hlavní důvody, proč tomu tak je:

Důvod č. 1: oni ví, co na nás platí

Udržet pozornost v dnešní době je o hodně těžší, než tomu bývalo dříve. Je to z toho důvodu, že stále vzniká čím dál více pokušení, která dokážou odvést naši pozornost, než tomu bylo dříve. Počítačové hry, chytré telefony, různá sociální média a sociální sítě se neustále snaží přitáhnout pozornost člověka k sobě. Zkrátka, v dnešní době je mnoho věcí, které poutají naši pozornost a snaží se nám dostat co nejvíce do hlavy. Tyto věci tvoří často lidé, kteří se specializují na to dostat se nám do hlavy a co nejvíce upoutat naši pozornost, takže není divu, že se jim to daří.

Na jedné straně je promyšlená strategie upoutání pozornosti a na druhé straně je škola.

Ve škole je učitel, který často nezáživně mluví a tím se snaží upoutat naši pozornost. Na druhé straně je pokušení od profíků, kteří ví, co přesně na nás platí. Než abychom se divili, že se nedokážeme delší dobu na učitele soustředit, měli bychom být rádi, že se vůbec na něho dokážeme soustředit aspoň chvíli.

Otázka:Kdybyste se měli naučit, jak funguje například Kvantová fyzika, od koho byste se to raději učili?

Od profesora, na kterém je vidět, jak by nejraději už šel domů a neztrácel s vámi čas nebo byste si raději pustili na internetu video, ve kterém je člověk plný energie a nadšení a celé video by bylo různě prokládáno názornými příklady, hudbou, občasným vtipem a kdybyste něco nepochopili, mohli byste video přesunout zpět a nemuseli se stydět se zeptat…. Která z těchto dvou možností, by pro vás byla příjemnější?

Důvod č. 2: strach

Z toho, co jsem o školství popsal, je zřejmé, že studenti nemají ke škole zrovna kladný vztah a není se čemu divit. Problém je v tom, že pokud k něčemu máte špatný vztah, tak se na to špatně soustředíte.

Proč by se měl student soustředit na to, co učitel říká? Jsou dva hlavní důvody proč:

1) Učivo studenta baví, tak se na něj soustředí.

2) Učivo prostě musí umět, proto dává pozor.

Druhá možnost funguje na bázi strachu. Musíme to umět, jinak bude špatná známka, takže máme strach, a proto dáváme pozor. Je strach dobrá motivace? Který student se dokáže lépe soustředit a víc si toho zapamatovat? Ten, kterého učivo baví nebo ten, který se ho učí ze strachu?

Většina studentů je zkrátka motivována jen strachem.

Začalo to tím, že jsme dostávali za špatnou známku doma „nadaný“, dále to pokračovalo strachem, že odpovíme na otázku špatně a budeme vypadat hloupě, později jsme měli strach, že nezvládneme závěrečky, maturitu, příjmačky, zkoušku, státnice…zkrátka strach, strach a strach. Strach je z určitého hlediska dobrý, donutí nás se jít učit. Ale je strach vážně nejlepší motivace? Neexistuje třeba i lepší?

Jak může mít člověk rád něco, co funguje na principu strachu a nátlaku?

Ve škole je hlavní odměna pro studenta dobrá známka, která nám představuje jen chvilkové oddechnutí od strachu.

Je tedy bohužel běžné, že školu nemají studenti rádi a proč taky? Protože v nás představuje strach, strach a Strach.

Důvod kritiky?

A proč jsem se pustil do kritiky systému školství? Je to z toho důvodu, že pokud patříte mezi většinu studentů, kteří prostě školu nemají rádi, tak je to naprosto přirozená věc. Celý školský systém nefunguje ideálně a výsledkem je, že zničil ve většině lidí touhu učit se, kterou jsme měli jako malí.

Každé dítě se do školy těší a chce se vzdělávat, ale pak zjistí, jak školské vzdělání funguje a vznikne ve většině případů člověk, pro kterého je škola jen otravná záležitost. A my tu touhu po učení musíme v sobě zase najít a uvědomit si, že se učíme pro sebe. Pokud se budeme na učení dívat způsobem, že to děláme kvůli sobě, půjde nám to lépe…všichni jsme v sobě touhu učit se měli a ještě máme. Jen ji musíme zase objevit a začít se učit kvůli sobě a ne kvůli strachu.

PS: Samozřejmě existují i výborní učitelé a dobré školy, ale většina jich bohužel taková není. Nechci také veškerou vinu shazovat jen na školství. Je mnoho dalších faktorů, které mají vliv na naše vzdělání, ale to by bylo téma na úplně jiný druh článku a já jsem se chtěl věnovat školství. Školy jsou skvělá věc, ale mohou fungovat o mnoho lépe.

Máte podobný názor na školu? Pokud ano, dejte like nebo sdílejte… pokud to vidíte jinak, podělte se o váš názor v komentáři.

Znáte 9 snadných tipů k lepší paměti? Poznejte je zde

Zanechte komentář:

Zanechte komentář: